اخبار

جایگاه مسجد در ترویج آموزش هنر و دیگر مهارت‌های اجتماعی باید محقق شود

عزیزالله حاجی مشهدی؛ در یادداشتی عنوان کرد: جایگاه مسجد در ترویج آموزش هنر و دیگر مهارت‌های اجتماعی باید محقق شود.

به گزارش پانا؛ عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد فیلم و مدرس سینما طی یادداشت کوتاهی که در اختیار ستاد دهه تکریم و غبار روبی مساجد قرار داده در خصوص جایگاه مساجد در ترویج آموزش هنر و سایر مهارت‌های اجتماعی نوتشته است:

به نظر می رسد که با استفاده از فرصت مناسبی چون« دهه تکریم و غبار روبی مساجد» (20 -29 شعبان ) می‌توان شرایطی به وجود آورد که شهروندان و اهالی یک محله یا منطقه ی خاص شهری و روستایی، با کارکردهای متفاوت ومتنوعی از مسجد، در کنار اصلی ترین کارکرد شناخته شده ی آن  یعنی مکان نیایش و عبادت و نیایش و برگزاری نماز و مراسم سوگواری، بهتر آشنا شوند و با فراهم آوردن ساز و کار های لازم برای نقش آفرینی مسجد در ایجاد یک مرکز مردمی برای آموزش هنر، کلاس های کمک آموزشی، زبان آموزی و مشاوره ی کودک وخانواده  و نظایر آن ها، این مکان را به محلی با استفاده های چند وجهی بدل سازند. به گونه یی که جدا از آن وجهه ی معمول ومتداول وسنتی این مکان مقدس، بی آن که از چنین مکانی تقدس زدایی شود،  از نگاه مراجعه کنندگان، کارکردی آموزشی و رفاهی، همچون دیگر مراکز فرهنگی و فرهنگسراها  پیدا کند و برای کسی که می خواهد در فعالیت هایی چون: هنرهای نمایشی، آموزش هنر خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، و فراگیری هنرهایی مثل: عکاسی، تصویربرداری و قصه نویسی و ... نظایر آن ها  حضوری جدی داشته باشد، چه در مقام آموزش گیرنده وچه در جایگاه مدرس و تعلیم دهنده، کارکردهای تازه و غیر معمول مسجد  معنایی عملی پیدا کند و در این دهه، تنها به غبار روبی وتمیز کردن فیزیکی فضای مساجد  بسنده نشود، بلکه شرایطی پیش آید که بتوان با شناخت عمیق ظرفیت های این مکان مردمی – با حفظ قداست وجایگاه والای آن – استفاده های بیش تر و بهتری به عمل آورد. به گونه یی که مسجد، تنها مکانی برای مراجعه ی آدم های سالخورده و مشتاق انجام فرایض دینی  نباشد بلکه آغوش خود را بر روی همه ی اقشار جامعه با گروه های سنی متفاوت – اعم از کودک ونوجوان وزن ومرد – بگشاید و چنان فضایی ایجاد شود که رفتن به مسجد برای یک جوان علاقه مند به فراگیری یک زبان خارجی یا حضور در دوره های آموزش خوشنویسی یا عکاسی، در کنار آموزش هایی چون: قرائت وتجوید قرآن  و آشنایی با مباحث دینی  به امری متعارف ومعمول بدل شود و از این مکان مقدس بتوان به عنوان یک پایگاه اجتماعی برای مواردی چون: برگزاری سخنرانی های مختلف اجتماعی با محتوای مباحث تعلیم وتربیت و حل مشکلات اجتماعی و آماده سازی شهروندان برای حضور جدی به هنگام بروز برخی بحران های اجتماعی و حوادث غیر منتظره وبلایای طبیعی (سیل، زلزله، توفان و آتش سوزی ونظایر آن‌ها) و یا حتی مواردی چون: برگزاری برخی جشنواره های محلی و منطقه یی  به خوبی استفاده کرد  و با چند وجهی جلوه دادن ِ کاربرد وکارکرد این مکان مردمی، شرایطی به وجود آورد که مردم یک محله از شهر یا آبادی  بتوانند از چنین مکانی به عنوان محلی برای برخورداری از مشاوره های خانوادگی، حل مشکلات  زناشویی، مسایل مربوط به بهداشت روانی خانوده ها و فرزندان آنان و فضایی همگانی با دسترسی آسان، برای برگزاری برخی مراسم از جمله: عقد وعروسی و دادن ولیمه و برگزاری برخی سالگرد های مهم  و مراسم تکریم و بزرگداشت از هنرمندان و معلمان و پیشکسوتان هر کوی و برزن، به خوبی بهره مند شوند. تنها در این صورت است که می توان به کارکرد سنتی مسجد، این ابعاد تازه، متفاوت و متنوع را نیز اضافه کرد و اقشار مختلف اجتماعی را با آن  آشتی داد.

۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید