اخبار

مسجد برای اثرگذاری به تشکیلات منسجم نیاز دارد

یک تهیه کننده تلویزیون با اشاره به اینکه مسجد برای اثرگذاری به تشکیلات منسجم نیاز دارد، گفت: مسجد می‌تواند جوانانی را تربیت کند که علاوه بر تخصص، متعهد نیز باشند.

محمدرضا شفیعی؛ تهیه‌کننده تلویزیون در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نقش بی‌بدیل مسجد در جامعه، گفت: مسجد در معنای عام مکانی است برای عبادت که این به وجاهت دینی مسجد باز می‌گردد اما در واقع مسجد پایگاهی اجتماعی-فرهنگی است.

وی با اشاره به نقش ویژه و منحصر بفرد مسجد در آیین‌ سیاسی-اجتماعی جامعه ایرانی، افزود: در دوره جدید برای اینکه مسجد بتواند نقش اثرگذار خود را ایفا کند، به ملزومات و زیرساخت‌های مناسب با شرایط جدید نیاز دارد که تشکیلات منسجم یکی از آنها است که متاسفانه در حال حاضر تعداد معدودی از مساجد کشور این قابلیت‌ها را دارند.

شفیعی ادامه داد: در برخی محله‌های تهران  تعداد مساجد بسیار کم است و در برخی دیگر از مساجد نیز به لحاظ فیزیکی پتانسیل تبدیل شدن به پایگاه اجتماعی وجود ندارند. این در حالیست که در گذشته مساجد در بهترین محل دسترسی، در مرکز شهر با معماری منحصر بفرد ساخته می‌شد. در ساخت این مساجد فضاهای فیزیکی نیز برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته می‌شد. به این ترتیب مسجد به بهترین شکل قابلیت تبدیل‌شدن به مهمترین پایگاه اجتماعی را در خود ایجاد کرده بود.

این تهیه‌کننده تلویزیون با اشاره به لزوم رونق‌بخشی دوباره به مساجد، اظهار داشت: تقصیر اصلی در عدم‌حضور فعال جوانان در مساجد متوجه خود مسؤولان مسجد است. اگر مسجدی روحانی جوان و با تدبیر داشته باشد، بسیج فعال داشته باشد و از کانون فرهنگی پویایی برخوردار باشد، می‌تواند به راحتی با برگزاری مراسم‌ها مطابق با مقتضیات روحی جوانان و همچنین اجرای برنامه‌های مذهبی-تفریحی جوان را جذب کند.

شفیعی تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر می‌توانند در راستای رونق مساجد گام‌های بلندی در راستای رونق مساجد بردارند و ظرفیت‌ خود را در این راه بکار گیرند. حضور فعال این سازمان‌ها قطعاً منشاء خدمات بسیاری خواهد بود اما باید دانست هیچ شخص و نهادی بیش از خود مسؤولان مسجد در این حوزه تاثیرگذار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری چه در حوزه فیزیکی و ساخت مساجد و چه در حوزه فرهنگی از ضروریات امروز کشور است.

شفیعی در پایان گفت: مسجدِ فعال می‌تواند جوانانی را تربیت کند که علاوه بر تخصص، متعهد هم باشند. مسجدی که برنامه‌های جانبی فرهنگی و اجتماعی و هنری را در کنار مراسم‌های عبادی و مذهبی، در شکلی منسجم طراحی و اجرا می‌کند در آینده مدیران و مسؤولان و هنرمندان متعهدی را به جامعه تحویل خواهد داد که هر یک می‌توانند در حوزه کاری خود منشاء خدمات بسیاری باشند.

بر اساس این گزارش، دهه آخر ماه شعبان المعظم (۲۰ تا ٢٩ شعبان) به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده و فلسفه آن غبارروبی از کارکردهای مسجد و آماده‌کردن خانه‌های خدا برای حضور عبادت‌کنندگان و ورود به ماه مبارک رمضان است.

۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۸

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید